لوگو ایران پانل

ساندویچ پانل صنایع غذایی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید ساندویچ پانل صنایع غذایی از انواع مصالح ساختمانی هستند که وظیفه اساسی آن‌ها عایق کاری حرارتی است. این دسته از محصولات، به طور معمول، از سه لایه به وجود آمده‌اند. این سه لایه عبارتند از یک لایه سبک که در میان دو لایه دیگر قرار داده می‌شود و دو لایه فلزی که پیرامون لایه میانی را احاطه نموده‌اند و درست در طرفین این لایه قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که این ترکیب، در تولید تمامی انواع ساندویچ پانل‌ها از جمله ساندویچ پانل‌های صنایع غذایی و یا ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین و به طور کلی می‌توان ساندویچ پانل صنایع غذایی را نوعی از این محصولات به شمار آورد که به دلیل ساختار ویژه، از آن‌ها در صنایع غذایی و هم‌چنین حفظ و نگهداری محصولات بهداشتی استفاده می‌شود.

 

 

ساندویچ پانل سردخانه ای  یا صنایع غذایی - ایران پانل

 

ساندویچ پانل سردخانه ای  یا صنایع غذایی

لازم است بدانید که ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی دارند. به طور کلی می‌توان این نوع از محصولات را از نظر ساختار تشکیل دهنده، طرح، جنس مواد به کار رفته در تولید آن‌ها و… به چند دسته تقسیم کرد. از جمله این محصولات می‌توان ساندویچ پانل‌ دیواری ، سقفی، سردخانه‌ای ، اتاق تمیز و …. را نام برد. این دسته از محصولات، دارای کاربردهای متفاوت و فراوانی هستند.

به طور کلی از این متریال‌ها در ساخت ساختمان‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شود و یا این محصولات در زمینه تولید سالن‌های ورزشی، سوله انبار و نیروگاه‌ها مورد استفاده واقع می‌شوند. ورق‌های مختلف ساندویچ پانل را هم‌چنین می‌توان به دلیل تمیز بودن و رعایت موازین بهداشتی، در زمینه صنایع غذایی و حفظ و نگهداری از این محصولات، استفاده کرد که به این نوع از ساندویچ پانل‌ها ساندویچ پانل سردخانه‌ای گفته می‌شود.

بنابراین ساندویچ پانل سردخانه‌ای و یا غذایی، همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده است، نوعی از ورق‌های ساندویچ پانل است که در سردخانه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سردخانه‌ها از جمله اماکنی هستند که از آن‌ها برای نگهداری و انبار نمودن انواع محصولات غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود.

 

طراحی و ساخت ساندویچ پانل های صنایع غذایی  - ایران پانل

 

طراحی و ساخت ساندویچ پانل های صنایع غذایی 

رعایت نکات بهداشتی

لازم است ذکر شود که در ساخت این نوع از محصولات حفاظت از صنایع غذایی، رعایت چند نکته ضرورت دارد. از جمله این موارد می‌توان بهداشت محیطی را نام برد که قرار است مواد غذایی در آن مکان، نگهداری و یا سوله انبار شوند. از طرف دیگر در چنین شرایطی، رعایت دما و به وجود آوردن حد مطلوب آن قابل توجه است. برای تولید ساندویچ پانل هم‌چنین باید به این نکته توجه شود که این محصول، لازم است به نحوی ساخته شود که بتواند در برابر انتقال حرارت نیز مقاومت داشته باشد تا از این طریق، محیطی به وجود بیاید که مناسب نگهداری از محصولات و مواد غذایی باشد.

 

در حقیقت می‌توان گفت یکی از مزایای قابل توجه این نوع از محصولات، حفظ بهداشت و اصول بهداشتی، از طریق به کارگیری آن‌ها است. به طور معمول، این ساندویچ پانل‌ها به نحوی طراحی و تولید می‌شوند که دارای قابلیت شستشو باشند. از طرف دیگر ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای، به دلیل حساسیت بالایی که دارند باید بتوانند از انتقال رطوبت و آب به محیط مورد استفاده، نیز جلوگیری نمایند و بدین ترتیب محافظت خوبی از مواد و تولیدات غذایی به عمل آورند.

 

 

استفاده از مواد عایق مناسب در ساندویچ پانل صنایع غذایی  - ایران پانل

 

استفاده از مواد عایق مناسب در ساندویچ پانل صنایع غذایی 

نکته قابل ذکر این است که به طور معمول، مقاومت ساندویچ پانل‌های مربوط به حفظ و انبار مواد و صنایع غذایی ، با استفاده از مواد عایقی تامین می‌شود که در ساخت این محصولات مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این گونه از متریال‌ها و مواد عایق به کار رفته در تولید آن‌ها باید دارای کیفیت چند برابری نسبت به سایر انواع محصولاتی باشد که ممکن است در این زمینه از آن‌ها استفاده شود. از جمله این مواد و محصولات می‌توان آجر، را نام برد.

لازم به ذکر است که هدف از ساختن پانل ها این است که از این طریق بتوان محیطی را به وجود آورد تا این محیط بتواند برودت خود را حفظ کند. بنابر این عامل، پلی اورتان مناسب‌ترین گزینه است چراکه پلی اورتان، از مواد عایقی به شمار می‌رود که پایین‌ترین ضریب هدایت حرارتی را نسبت به مواد مشابه خود دارد. از جمله این مواد می‌توان پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ و …را نام برد.

به کارگیری پلی اورتان در ساخت این محصولات باعث می‌شود تا ضخامت مورد نیاز برای ساخت دیواره‌های عایق و استاندارد برای ساخت ساندویچ پانل‌های صنایع غذایی، کاهش پیدا کند. بنابر این عامل، می‌توان گفت ضخامت استاندارد برای فوم عایق حرارتی که با پلی اورتان ساخته شده باشد، حدود 5/3 سانتیمتر است. با توجه به این ویژگی، این دسته از محصولات، فضای بسیار کم‌تری را نیز اشغال می‌کنند. البته لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هر چه دمای مورد نیاز محیط، کم‌تر باشد ضخامت نوع عایق نیز باید بیشتر شود.

 

 

 

 

یکی دیگر از نکاتی که لازم است در این بخش به آن اشاره شود این است که به کارگیری ساندویچ پانل فوم پلی اورتان در تولید این نوع از ورق‌های ساندویچ پانل، موجب می‌شود تا این دسته از محصولات بتوانند استحکام ساختاری قابل توجهی را به دست آورند و در برابر سایش نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهند. از طرف دیگر عایق مناسبی در برابر حرارت نیز محسوب شوند.

ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای و یا صنایع غذایی، خود دارای چند نوع مختلف هستند. بنابراین می‌توان این دسته از محصولات را بسته به نوع ورق به کار رفته در تولید آن‌ها به ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای آلومینیومی، آلوزینک و … تقسیم کرد.

ویژگی‌های ساندویچ پانل صنایع غذایی و کاربرد آن

ضخامت

به طور معمول، از انواع مختلف ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای و صنایع غذایی، در سردخانه‌ های با دماهای بالای صفر درجه، زیر صفر درجه، یخچال‌ های مراکز صنعتی از جمله کارخانه‌های تولید محصولات پروتئینی و غذایی و یا در سوپر مارکت‌های بزرگ و … استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در سردخانه‌هایی که دمای آن‌ها بالاتر از صفر است از ورق‌های ساندویچ پانلی استفاده می‌شود که ضخامت 10 سانتیمتری دارند. در سردخانه‌های زیر صفر درجه نیز، ورق‌های ساندویچ پانل 10 سانتیمتری و یا 15 سانتیمتری، دارای کاربرد هستند.

در حقیقت لازم به ذکر است که یکی از ویژگی‌های اساسی این محصول این است که این نوع از محصولات به طور معمول، دارای ضخامت بیشتری نسبت به ساندویچ پانل‌های سقفی و هم‌چنین نوع دیواری این متریال‌ها هستند. چراکه داشتن ضخامت بیشتر باعث می‌شود تا هدایت حرارتی این صفحات با کاهش بیشتری مواجه شود. بنابراین می‌توان این طور نتیجه گرفت که این ویژگی از مهم‌ترین مشخصات این محصولات است.

 

خط تولید - ایران پانل

 

ورق‌های ساندویچ پانل صنایع غذایی

نکته قابل ذکر این است که به طور معمول، در طراحی و ساخت ساندویچ پانل‌های صنایع غذایی، از سه نوع روکش استفاده می‌شود. در حقیقت لازم است بدانید که در چنین مواقعی باید از ورق‌هایی استفاده شود که دارای برجستگی و یا فرورفتگی نیستند و یا میزان برآمدگی و پایین رفتگی آن‌ها بسیار کم‌تر از دیگر انواع ورق‌ها است. از طرف دیگر ساندویچ پانل‌هایی که در زمینه حفظ و نگهداری از محصولات و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر چگالی فوم به کار رفته در هسته نیز دارای تفاوت‌هایی هستند و ضخامت فوم به کار رفته در تولید آن‌ها نیز متفاوت است. جنس ورق و روکش و ضخامت این ورق‌ها نیز با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی است. مجموعه این عوامل موجب می‌شوند تا این محصولات از نظر قیمت نیز با یکدیگر فرق‌هایی داشته باشند.