لوگو ایران پانل

ساندويچ پانل پلی استايرن

 

پوشش سقفي و ديواری، انواع مختلفي دارد که يکي از آنها، ساندويچ پانل پلی استايرن است. در واقع ساندويچ پانل به خاطر سرعت دادن به اجراي پوشش نهايی سوله يا سالن توليد ابداع شده است تا در زمان لازم براي انجام اين بخش، صرفه جويي قابل توجهي حاصل شود. پانل های ساندويچی در طرح ها، اندازه ها و رنگ هاي مختلف در بازار موجود هستند که از اين نظر، انتخاب هاي زيادي را براي کارفرما فراهم مي آورند. اما ساختار تمام آنها يک چيز است و آن، وجود يک لايه فوم تزريقي است که در میان دو لایه ورقه فلزی محصور شده است.

ساندويچ پانل پلی استايرن یکی از انواع پر کاربرد و پر مصرف پوشش سقف سوله و سالن های تولید به شمار می آید. در این مقاله قصد داریم در خصوص مشخصات و ویژگی های متمایز این محصول بطور کامل صحبت کنیم و اطلاعات خوبی را در اختیار شما مخاطبان مجموعه تخصصی «ایران پانل» قرار دهیم. با این مقاله همراه باشید.

 

 

 

ساندویچ پانل پلی استايرن و ويژگی های شگفت انگيز آن

 

استایرن یک مایع روغنی بی رنگ و یک ترکیب آلی (کربنی) محسوب می شود که از مشتقات بنزین است. این ماده به عنوان پیش ماده در ترکیب پلیمرهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عنوان مثال، ترکیب چندین حلقه از استایرن ها، تولید پلی استایرن خواهد نمود که کارایی بسیار زیادی در حوزه های مختلف دارد که یکی از این کاربردهای متنوع و بی شمار آن، عایق به کار رفته در ساندویچ پانل پلی استایرن می باشد. در واقع مونومر استایرن به تنهایی کاربرد چندانی ندارد و بخش عمده آن، صرف تولید پلی استایرن خواهد شد.

 

پلی استایرن زیر مجموعه فنیل ها و از پر کاربردترین پلاستیک هایی است که تا کنون بشر به ساخت آن دست یافته است. در خلال نیم قرن گذشته، ارزیابی های زیادی در خصوص ایمنی این ماده صورت گرفته است و تمام مطالعات به عمل آمده در مجامع معتبر جهانی، بر بی خطر بودن آن تأکید نموده اند. بافت فشرده و متراکم موجود در پلی استایرن، مقاومت را در برابر ضربه و آسیب های فیزیکی بالا برده است که این مورد، از ویژگی های مثبت این محصول به شمار می آید. در واقع سه ویژگی اصلی و اساسی فوم پلی استایرن را می توان چنین عنوان کرد:

 

  • عایق صوتی و دمایی مطلوب و قابل قبول
  • مقاومت در برابر ضربه ها تا حد مطلوب
  • استحکام کششی و فرم پذیری بالا

 

پلي استايرن و ويژگي هاي شگفت انگيز آن

 

کاربردهای ساندويچ پانل پلی استايرن چيست؟

 

ساندويچ پانل پلی استايرن، جزو پوشش های بسیار پر کاربرد ساندویچ پانل دیواری به شمار می آید که پس از اتمام اسکلت فلزی، جهت تکمیل پوشش سوله یا سالن از آنها استفاده می شود. قیمت مناسب و فرآیند تولید مقرون به صرفه آنها، علت اصلی علاقه سازندگان سوله به این نوع پوشش می باشد.

 

انواع ساندويچ پانل از نوع پلی استايرن

 

 پانل پلی استایرن مشتمل بر سه نوع است که اساس ساخت و تولید همه تقریباً یکسان است؛ اما دارای تفاوت های ریز در تولید و کاربرد می باشند. در این بخش می خواهیم این انواع سه گانه پانل های پلی استایرنی را تشریح کرده و اطلاعاتی را در این زمینه ارائه نماییم.

 

1-  عادی: این محصول که با نام اختصاری GPPS در بازار شناخته می شود، ساده ترین نوع پانل های پلی استایرن به شمار می آید و جهت مصارف عمومی تولید می گردد. به لحاظ میکرو ساختار شیمیایی، این فوم اساساً سیال خوبی است لذا تزریق آن در قالب با سهولت بالا و سرعت زیادی قابل انجام است.

 

2-  تقویت شده: این محصول با نشان اختصاری HIPS نام گذاری می شود، اما در بازار و در میان مصرف کنندگان به لفظ هایمپک شناخته شده است. به واسطه افزودنی های خاصی که به عایق این گروه از sandwich panel Polystyrene اضافه می شود، اندک شکنندگی و تردی که در نوع معمولی این عایق وجود داشته نیز مرتفع می گردد و شاهد پانل با دوام تر با عایق استوارتری خواهیم بود.

 

3-  انبساط یافته: این نوع عایق که با نشان EPS شناخته می شود، از اساس یک ماده پلیمری با رنگ پایه سفید است که در اثر ترکیب با مواد فوم ساز، با افزایش حجم چشمگیری مواجه می شود. اگر بخواهیم ساده تر در مورد این نوع از پلی استايرن صحبت کنیم، کافی است یک لایه فوم یونولیت با ضخامت مشخص را تجسم کنید که در میان دو صفحه فلزی موازی محصور شده باشد. توانایی جذب ضربه بالا و همچنین مقاومت بی نظیر در برابر فشار، از ویژگی های شاخص این محصول به شمار می رود که کارکرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی را موجب می شود. همچنین رسانایی ضعیف گرمای، این نوع پانل را به عایق خوب گرمایی مجهز نموده است.

 

4-  اکستروژن: فوم اسفنجی متراکمی که از طریق فرآیند اکستروژن تولید می شود، ساندویچ پانل XPS نام دارد که با عبور دادن محلول پلی استایرن با ویسکوزیته بسیار بالا از داخل یک قالب مشخص و تحت فشار و دمای بالا، ساخته می شود. ساندويچ پانل پلی استايرن با فوم اکسترود شده، فشردگی و تراکم بالایی دارد که برای کارکردهای مشخص و از پیش معلوم، تولید می گردد.

 

 

خرید ساندویچ پانل پلی استايرن

 

مزایای ساندويچ پانل پلی استايرن

در مورد مفید بودن ساندویچ پانل پلی استایرن به عنوان یک محصول ارزشمند تکمیلی در صنعت ساخت سوله و سالن های صنعتی، هیچ شکی نیست. هرچند Polystyrene نخستین بار در حوالی جنگ جهانی دوم توسط آلمان ها کشف شد و نخستین کاربرد آن در ساخت پل های معلق بر روی آب خلاصه می شد، امروزه شاهد کاربرد گسترده این عایق ارزشمند در جاهای مختلف از جمله ساندويچ پانل پلی استايرن هستیم. اگر بخواهیم بر روی مزایای این محصول متمرکز باشیم، می توان محورهای زیر را به طور سریع گزارش کرد:

 

– قیمت مناسب و رقابتی این محصول (نسبت به سایر اقلام مشابه) باعث می شود صرفه اقتصادی آن برای متراژ بالا حفظ شود.

– وزن تمام شده به مراتب پایین تر، این سازه را به یک نوع پوشش فوق سبک تبدیل نموده است.

– انبار نمودن این محصول در انبار و همچنین حمل و نقل آن با سهولت بالایی قابل انجام است.

– نصب سریع و آسان، از دیگر ویژگی های مثبت ساندويچ پانل پلی استايرن محسوب می گردد که هزینه های جانبی پروژه را بسیار کاهش خواهد داد.

– نفوذ ناپذیری در برابر آب باعث می شود که خصوصاً در مناطق پر باران، شاهد نفوذ آب به داخل سوله نخواهیم بود. این امتیاز به سبب چیدمان صحیح لایه های ورق بر روی یکدیگر حاصل می شود که از نکات بسیار مهم در ساخت ساندویچ پانل  پلی استایرن محصوب می گردد.

 

ساندویچ پانل پلی استایرن،

 

ساندويچ پانل پلی استايرن ساختار قابل قبولی دارد.

طبیعتاً هیچ محصولی خالی از کمبود نیست و دقیقاً بر همین اساس است که محصولات مختلف به بازار می آیند تا نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند. ساندویچ پانل پلی استایرن نیز علی رغم نقاط قوتی که دارد و در بند قبل در خصوص آنها صحبت شد، دارای کاستی هایی نیز هست که بدین شرح هستند:

 

– دانسیته (چگالی) ذرات تشکیل دهنده فوم پلی استایرن در حد متوسط و معمولی قرار دارد و میکروساختار مولکولی آن، به صورت گلوله های مماس با فضاهای خالی بینابین آنها می باشد. لذا برای موارد حساس نظیر سردخانه یا گرمخانه هایی که ایزوله سازی دمایی نزدیک به صفر لازم است، بهتر است یا از ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان استفاده شود و یا ضخامت فوم بکار رفته در این ساندویچ پانل را دست کم تا 40% بالاتر برد.

 

خرید پانل | ایران پانل

 

– بررسی نمونه های تقلبی فوم پلی استایرن توسط آزمایشگاه ارزیابی کیفی شرکت « ایران پانل » نتایج جالبی به همراه داشته است. نمونه های تقلبی این ساز در مواجهه با گرمای شدید، مشتعل شده و با شعله مستقیم به رنگ آبی خواهند سوخت. چنین چیزی به هیچ عنوان با هدف اصلی از ساخت این ماده عایق همخوانی ندارد.

این پانل قدرتمند تولید «ایران پانل» دارای عایق استاندارد و اصولی بوده که در اصطلاح صنعتی، فوم نسوز نامیده می شوند؛ لذا در برابر دریافت گرمای زیاد، صرفاً جمع شده و تغییر شکل مختصر خواهند داشت و به هیچ عنوان شعله ور نخواهند شد.